Kako se određuje cena web sajta?
Na ovo pitanje nije lako dati odgovor. Jedini razlog zašto je teško odgovoriti leži u činjenici da svaki samouki veb dizajner svoj rad vrednuje drugačije.
Jednostavno, mnogo faktora utiče na formiranje cene, ali jedno pravilo je sigurno :
„Ako mislite da je profesionalac skup, pričekajte da vidite koliko će Vas koštati amater“.
Ukratko, gradacija cena izrade veb sajtova u ozbiljnom poslovnom svetu dolazi isključivo od referenci u ovoj oblasti.
Prosto – cena sajta koju izrađuje osoba koja ima iza sebe uspešna veb rešenja za mnoge poznate firme, nije ista kao cena sajta koju je „drugarski uradio komšijin mali sa drugog sprata“.
Mnogi će reći da je sve gore navedeno vrlo logično, ali verujte da je dogovor oko cene sajta najteži deo posla, kad je reč o izradi veb rešenja za klijente.
Dok oni koji su osetili moć Interneta i putem ove globalne mreže unapredili i optimizovali svoje poslovanje, u potpunosti se spremivši za 21. vek na taj način, drugi gube dragoceno vreme „jeftinog oglašavanja na internetu“ i prilično povoljnih cena na polju izrade veb alatki koje donose dodatan profit.
Uglavnom su ti drugi – oni koji su čuli da je Internet dobar, ali su u isto vreme čuli i da je Internet džabe – pogrešno!
Ljudima u online svetu, odavno je jasna jedna stvar. Internet je džabe za korisnike određenih popularnih veb servisa poput Fejsbuka ili Google-a. Možemo da koristimo fejs, da proguglavamo na stotine google pretraga mesečno. Sve besplatno.
Ono što ne možemo bez novca na Internetu, jeste da se oglašavamo, da prodajemo uslugu ili proizvod online ili da uspešno koristimo sve njegove prednosti ako ne želimo da investiramo.
U mnogim oblastima čućete da sve što je skupo ne mora da bude i dobro. Ljudi koji poznaju tržište izrade online sajtova dobro znaju da su ipak najjeftinije prošli oni koji su platili banku više. Ovo nije zlatno pravilo, ali se na polju izrade sajtova u 9 od 10 slučajeva ispostavi kao veoma tačno.
Kada poručujete sajt za svoju firmu, potrebno je da od firme ili pojedinca koji Vam izrađuje sajt dobijete specifikaciju istog. Ukoliko Vam neko obećava da ćete, kad lansirate svoj veb sajt, unaprediti poslovanje, potrebno je da Vam dostavi i svoj trogodišnji biznis plan za veb biznis.
Ukoliko Vam neko kaže da nakon izrade sajta nema novih ulaganja, ili vam ne priča istinu, ili planira da vam uradi sajt i da vas na toj tački i ostavi, dok svi koji uspešno posluju na intrernetu dobro znaju da je uraditi sajt tek deo posla u nastupu na internetu.
Cena izrade najosnovnije prezentacije jedne manje firme, sa nekoliko stranica, u Srbiji kreće se od 200 do 500 eura.
Ukoliko na sajt dodajete bilo koje komponente koje zahtevaju dodatno programiranje, cena sajta se uvećava.
Cenu izrade sajta ukupno uvećavaju i troškovi zakupa domena i hosting paketa na kom će Vaš sajt biti postavljen, pa su samo ove dve stavke u Srbiji od 50 eura pa na gore.
Svakako na cenu utiče i brendiranje Vašeg sajta, ukoliko već ne posedujete brending ili vizualni identitet firme.
Ukoliko u Vašoj firmi ne postoji osoba koja može napisati nekoliko tekstova o Vama, Vašem poslovanju, eventualno pojedinačno opširnije opiše sve delatnosti kojima se bavite, morate platiti i takvog čoveka stručno zvanog „content writer“ koji će vas narativno predstaviti na internetu.
Da bi Vaš sajt bio bolje rangiran na pretraživaču, morate u njega „upumpati“ osnovni resurs koji Google „troši“ prilikom rangiranja, a to je dobar sadržaj u vidu teksta i ključnih reči po kojima će vas potrošači tražiti na pretrađivačima.
Još jedna stavka koja se ne uračunava u termin izrada veb sajta, je sve poznatiji termin optimizacija za pretraživače – ili kako da Vaš sajt bude vidljiviji na internet pretraživačima, zapravo na Google-u.
Dakle, kompletan sadržaj koji dostavite mora da se optimizuje i uskladi sa zakonima Interneta. Pravila u online svetu itekako postoje i moraju se poštovati u svakom ozbiljnom online nastupu. Samo na taj način se postiže ozbiljan uspeh.
Ukoliko ne posedujete sopstvene profesionalne fotografije i one su nezaobilazan sastavni deo vašeg sajta, jer se često kaže da su dobre fotke pola veb sajta. Prosečna cena profesionalnog fotografisanja Vašeg biznisa za potrebe Vaše internet prezentacije kreće se u Srbiji od 100 eura pa na više.
Postoji još mnogo usko stručnih stvari koje veb dizajner mora uraditi pre nego pusti Vaš sajt u rad…
Rezime i saveti :
Naš je savet da uvek za ove potrebe birate firmu, a ne fizičko lice jer posao izrade ozbiljnog veb sajta ili veb shop-a mora raditi nekoliko ljudi. U ugovor treba da unesete sve stavke koje Vam je ta firma obećala da će biti urađene u okviru posla izrade veb sajta koji ste pogodili sa njom, kako bi sve obećano bilo i urađeno.
Proverite koje su reference onoga ko vam izrađuje veb sajt.
Ne plaćajte više od 50% iznosa sajt pre nego što vidite kako on izgleda i da li je Vaše očekivanje ispunjeno. Ipak, deo avansa od bar 30% je dobar poslovan potez sa Vaše strane.